![]() |
12.01.2017. Daugavpils 17. vidusskolā notika skolu sociālo pedagogu seminārs "Līdzatkarība. Emocionālas traumas līdzatkarīgā ģimenē".
Termins "līdzatkarība"
parasti tiek lietots apzīmējot cilvēku, kurš dzīvo kopā
ar alkoholiķi vai narkomānu,
nespēdams šīs attiecības pārraut. Līdzatkarība ir
emocionāla atkarība no otra cilvēka vai viņa uzvedības.
Pirmās parādās bažas, kas partneris dzer pārāk daudz. Ģimenes locekļi mēģina par to runāt un mēģina saprast, cik šīs bažas ir pamatotas. Dzeršana turpinās un ģimene pakāpeniski to pieņem. Vienlaikus gan dzērājs, gan viņa ģimenes locekļi atrod attaisnojumus dzeršanai. Tomēr šaubas par to, ka kaut kas nav kārtībā, paliek. Ģimene locekļi sāk spontāni kontrolēt dzērāja uzvedību - atturēt no iedzeršanas, aizrādīt, slēpt alkoholu, izvairīties no situācijām, kurās varētu notikt dzeršana. Tēma "alkohols" rada spriedzi, ir grūtības runāt par to, kas notiek. Ģimenes locekļi piedzīvo apjukumu, parādās sajūta, ka ar viņiem kaut kas nav kārtībā, parādās vainas sajūta. Dzeršana pastiprinās un veidojas ģimenes locekļu no tās.
Ģimene mēģina slēpt
problēmu no apkārtējiem, atrod attaisnojumus, aizstāv
alkoholiķi. Ģimene piedzīvo
bailes, vainas sajūtu, dusmas, pastāvīgu
sasprindzinājumu. Periodiski rodas cerības, kad
alkoholiķis sola
atmest dzeršanu, bet dzeršana turpinās. Ģimene draud
alkoholiķim - sūtīt ārstēties, pamest, atmaskot
dzeršanu, bet savus draudus neīsteno. Ģimenes mēģinājumi
kontrolēt alkoholiķa dzeršanu piedzīvo
neveiksmi. Līdzatkarīgais partneris arvien vairāk atstāj
novārtā savu dzīvi un koncentrējas uz dzērāju,
tāpēc piedzīvo problēmas darbā, sāk izvairīties no
draugiem, radiniekiem, nespēj rūpēties par bērniem. Bērni, kuri aug alkoholiķu ģimenēs, piedzīvo intensīvas sajūtas, kuras ļoti grūti pārvarēt - kaunu, vainas sajūtu, dusmas, bezspēcību. Bērni uzņemas atbildību par vecākiem, kuri netiek galā ar sevi un ar vecāku pienākumiem, jo viens ir aizņemts ar alkoholu, bet otrs ar alkoholiķi, vecākie bērni uzņemas atbildību arī par jaunākajiem brāļiem un māsām. Vecākiem nav laika un uzmanības bērniem.Bērni ģimenē iemācās, ka dzīve ir neprognozējama un nedroša, ka nevienam nevar uzticēties. Pieaugot alkoholiķu bērniem ir raksturīga zema, nestabila pašapziņa, iekšējais haoss, sasprindzinājums, bailes no cilvēkiem, nespēja veidot līdzvērtīgas attiecības. Līdzatkarīgā ģimenē bērns izvēlas vienu no vēlāk minētajām lomām:
Raksturīgas atkarības un līdzatkarības problēmas, vajadzība pēc sasniegumiem, atbildības uzņemšanas par citiem vai bezatbildība. Pieaugušajiem alkoholiķu bērniem ir izteiktas grūtības tikt galā ar savu dzīvi. Galvenais uzdevums skolas sociālā pedagoga darbā ir saprast bērnu problēmas, zināt, kā palīdzēt un atbalstīt bērnu līdzatkarīgajā ģimenē. Veiksmīgi risināt audzināšanas problēmas palīdz APU projekta realizēšana skolās, jo viens no projekta virzieniem ir bērnu sociāli-emocionālā audzināšana un attīstīšana. Daugavpils 17.vidusskolas psiholoģe, psihoterapeite Jeļena Kaļiņina |
![]() |
![]() |
Back Citas fotogrāfijas sadaļā "Arhīvs" (griezties pie mājas lapas administratora). |